Jdi na obsah Jdi na menu
 


O mopedech

Moped (zkratka z „motor s pedály“) je zjednodušeně řečeno kombinace motocyklu a bicyklu. Je to jednostopé motorové vozidlo určené pro jednu osobu a na krátké vzdálenosti s objemem motoru do 50 cm³. Moped je v Česku znám také jako kozí dech nebo zpocené trubky. 


HISTORIE VZNIKU:

V padesátých létech minulého století rozhodl ÚV KSČ, že je třeba vzít vítr z plachet imperialistickým štváčům, kteří kritizovali nízkou životní úroveň našich pracujících, týkající se motorizace. Protože nejrozšířenějším dopravním prostředkem té doby bylo jízdní kolo, jako nejjednodušší řešení se jevilo kolo motorizovat. Úkolem celou akci koordinovat byl pověřen jinak nepoužitelný soudruh Čvaňhal, jehož jedinou kvalifikací byla bezmezná oddanost ideálům socialismu. 

 

02.jpg

 

 

VÝVOJ MOPEDU:

 

Soudruhem Čvaňhalem byl vybrán konstrukční tým tehdejšího n.p. Jawa Zadání bylo prosté:

  • muselo to být co nejlevnější, konstrukčně nenáročné. Zadání vycházelo z filozofie - vyrobit z bezcenného svinstva skvostný výsledek.

Zesílil se tedy jednoduše rám bicyklu, ale zároveň se zmenšil kvůli váze a bylo to. Soudruh Čvaňhal usoudil, že výroba klasických kol je technicky náročná a nařídil, aby stroj byl osazen "jednoduchými geometricky profilovanými koly". Když toto rozhodnutí prošlo všemi vrstvami stranických kádrů, z dílny vycházela čtvercová kola (jednodušší výroba nevyžadující tolik přesnosti). Prototyp však vykazoval zásadní nedostatek. Jezdec byl vyvolanými dynamickými rázy neustále vymršťován vzhůru a jen stěží se na stroji udržel. Na návrh chytrého soudruha Kudličky povolaného ke konzultaci, byl stroj opatřen i čtvercovými ložisky, pootočenými oproti kolům o 45°.

Ani tento nápad stav nezlepšil, a proto bylo rozhodnuto po projednání se stranickými orgány, stroj opatřit běžnými koly. S motorem problémy nebyly, zmenšil se výtečný sovětský motor z motocyklu IŽ, aby jeho obsah nepřesáhl 0,49 ccm. První typ byl pojmenován Stadion S 11, další Pionýr, Jaweta, nyní Babeta. Stroj se začal masově vyrábět v n.p. ZŤS Povážská Bystrica na Slovensku.

 04.jpg

JÍZDA

Jízda na mopedu skýtala neuvěřitelný zážitek - jelo to!!! Sice pomalu, ale na druhou stranu o to bezpečnější byl na něm pozdní návrat z hospody. První typ byl opatřen šlapátky jako kolo, snad ani ne tak kvůli startování stroje, ale hlavně proto, že do kopce bylo výkonnému motoru nutno pomoci přišlápnutím do pedálů. Typ Pionýr měl sice startovací páku, do kopce však mu bylo nutno rovněž pomáhat, zde odstrkováním nohou. V pozdějších inovacích se opět využilo starých dobrých pedálů. Proč byl stroj vybaven nosičem na převoz zavazadel nebylo jasné snad ani jeho tvůrcům, ale na druhou stranu vypadal pěkně a budil v majitelích pocit široce užitečného stroje. 

Zdroj: http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Stadion

  

VÍCE INFO O STADIONECH ZDE.